24 juli - Reisverslag uit Xianyang, China van Henk & Peet - WaarBenJij.nu 24 juli - Reisverslag uit Xianyang, China van Henk & Peet - WaarBenJij.nu

24 juli

Blijf op de hoogte en volg Henk & Peet

24 Juli 2014 | China, Xianyang

24 juli stadswandeling Xián, vrijdag.

Vanochtend na het ontbijt vertrekken we, met een gids, voor een stadswandeling. We lopen naar de Drum- en de Belltower (waar hebben we die eerder gezien?) en daarna naar de Moslimwijk. Daar is een lokale markt met allerlei leuke Chinese prullaria en eettentjes. Ook bezoeken we de oudste moskee van China. Die ziet er overigens uit als een Chinese tempel. Dan is het tijd voor een schimmenspel (in een theatertje) en een theeproeverij. Erg leuk om mee te maken! We willen een zakje Chinese thee meenemen, maar 70 Yuan ( 8 euro) is wel een beetje veel van het goede.
Tegen de middag lopen we naar de muur van Xian. Die verdeelt de stad van 8 miljoen mensen (met studenten en toeristen 11 miljoen!!) in een Inner City en een Outher City. Het is de enige muur in China die nog helemaal in takt is en is zo’n 600 jaar oud (Ming periode). Later die middag gaan we eroverheen fietsen, maar daar is het nu te warm voor. We lunchen bij de Subway (yeah, broodje ham ) en gaan daarna even relaxen op de kamer. Tegen half 5 vertrekken we voor de fietstocht over de muur. De lengte is 13,7 km en rechts van de muur zie je alleen maar wolkenkrabbers. Links zie je de oude binnenstad, met kleinere flats (max 10 verdiepingen hoog). Het is nog steeds heel warm, maar de moeite zeker waard. ’s Avonds gaan we in de Moslimwijk dumplings eten bij een wereld beroemd restaurant, met als afsluiting cappuccino en espresso bij de Starbucks (btw: geen wifi voor buitenlanders). Prima afsluiting van een leuke en relaxte dag.

Zaterdag 25 juli

Vandaag is de grote dag: we gaan naar het Terracotta Leger. De bus vertrekt om 8 uur en het is ruim een uur rijden. Als we arriveren is het al een drukte van belang. Wij hebben geen zin om 3 uur achter een gids aan te lopen en huren een audio systeem. Zo kunnen we onze eigen gang gaan.

• 26 Juli 2014 - 16:19

Oma G:

groetjes van mam.

• 27 Juli 2014 - 09:35

Jacqueline:

Hallo Petra en Henk.

Dat ziet er goed uit! Leuk om te lezen. Jaap is zo`n 23 jaar geleden ook in Beijing geweest. Hen werd toen afgeraden om met de metro te reizen, omdat de trajecten alleen in het chinees werden vermeld.
    Dit is blijkbaar veranderd.
    Hebben jullie ook al iets speciaals gegeten, zoiets als hond bijvoorbeeld?
    Volgens Jaap wordt er van de chinezen gezegd dat ze alles eten wat poten heeft en kan lopen.;)
    Veel plezier verder.

Jacqueline.

• 27 Juli 2014 - 10:53

Aniko En Rob:

Hi Peet en Henk. Jullie enthousiasme is groot! Best veel werk zo'n verslag maar dan heb je het eind een mooie documentaire. En mam is zelfs online. Waar china al niet toe kan leiden. Veel plezier en jakkes... geen hond op je bord.
    Groetjes Aniko en Rob